Przedstawiam konspekt zajęć z wykorzystaniem metody ośrodów pracy. Jest to metoda stosowana w szkolnictwie specjalnym. Wiele jej elementów jednak można wykorzystać w nauczaniu zintegrowanym.
KLASA III szkoła podstawowa specjalna Ośrodek okresowy: Uroki zimowej pory.
Temat ośrodka dziennego: Zima i jej ptaki.
CELE:
- Dydaktyczne:
- nazywanie ptaków przebywających u nas zimą,
- wyróżnianie rzeczowników,
- układanie zdań z rozsypanki,
- utrwalanie wiadomości o zdaniu,
- wykonywanie odejmowania i dodawania do 100 bez przekroczenia progu dziesiątkowego,
- Wychowawcze:
- budzenie zainteresowań przyrodą,
- rozumienie potrzeby dokarmiania zwierząt i opieki nad nimi,
- Rewalidacyjne:
- ćwiczenia w mówieniu,
- ćwiczenia spostrzegawczości,
- ćwiczenia manualne usprawniające właściwe przygotowanie ręki do prac manualnych.
FORMY PRACY:
- zespołowa,
- indywidualna praca dziecka,
- wykonywanie ćwiczeń samodzielnie pod kierunkiem nauczyciela.
METODY PRACY:
- metoda ośrodków pracy,
- słowne,
- poglądowe,
- działań praktycznych.
POMOCE DYDAKTYCZNE: zagadki, kalendarz pogody, karty pracy ucznia, ilustracje, różne pokarmy dla ptaków, opowiadanie " O wróbelku Elemelku", zdania do uzupełnienia, modele karmnika, rozsypanka zdaniowa.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Zajęcia wstępne
- Powitanie z dziećmi.
- Sprawdzenie zadań domowych.
- Przypomnienie dnia tygodnia, przeliczanie miesięcy określonej pory roku, roku ( dobieranie właściwych etykiet do schematu )
- dzień
- miesiąc
- pora roku
- rok.
- Wspólne uzupełnianie kalendarza pogody w klasie.
- Uczniowie układają zdania o pogodzie; nauczyciel zapisuje na tablicy, a dzieci w zeszycie ( Powtórzenie wiadomości o konstrukcji zdania ).
- Wskazanie tematu i celu zajęć – uczniowie rozwiązują zagadki o ptakach – wspólnie z nauczycielem układają hasło: " KARMIMY PTAKI"
- Praca poznawcza – obserwacja, kojarzenie
- Nauczyciel prezentuje uczniom ilustracje z różnymi ptakami ( gil, sikorka, wróbel ) i zachęca dzieci do swobodnych wypowiedzi na zadane pytania ( obserwacja kierowana pytaniami ): Gdzie je można zobaczyć? Czy widzieliście już gdzieś te ptaki? Jak wyglądają? ( ubarwienie, wielkość, pokrycie ciała, budowa ).
- Słuchanie fragmentu książki " O wróbelku Elemelku" i ustalenie z dziećmi jak można pomóc ptakom w zimie.
- Nauczyciel zawiesza obok ptaków na tablicy 3 karmniki, a następnie prezentuje dzieciom różne pokarmy, którymi można wypełnić te karmniki.
- Uczniowie obserwują, dotykają.
- Przy pomocy nauczyciela dzieci umieszczają nazwy pokarmów w karmnikach ( etykiety ) – słonina, ziarno, mak, chleb, jarzębina, słonecznik.
- Głośne odczytanie nazw przez uczniów.
- Nauczyciel rozdaje uczniom zdania do uzupełnienia – samodzielne wypełnianie:
W czasie zimy dokarmiamy ......................... Do karmnika przylecą ..................................
- Przypomnienie, że nazwy ptaków to rzeczowniki.
- Ćwiczenia w przepisywaniu zdań do zeszytu.
- Ćwiczenia ruchowe.
- Rozwiązywanie zadań celem zaproszenia ptaków do karmnika ( dziecko otrzymuje kartę pracy ).
- Uczniowie odczytują zadanie, wykonują obliczenia i wspólnie z nauczycielem dokonują korekty na tablicy.
- Dzieci ustalają, który z kolei ptak został zaproszony do ptasiej stołówki ( uczniowie samodzielnie za pomocą strzałki " prowadzą" ptaka na właściwe miejsce – cel wychowawczy ).
- Zajęcia rewalidacyjne – kolorowanie ptaków według rysunków z tablicy.
- Ekspresja – praca zespołowa
- Układanie zdań z rozsypanki ( każde zdanie dla ułatwienia zapisano innym kolorem ):
1^(o) NIE ZAPOMINAJ O DOKARMIANIU PTAKÓW ZIMĄ ! 2^(o) ZGŁODNIAŁE MOGĄ ŁATWO ZAMARZNĄĆ !
- Umieszczenie ułożonych zdań w klasie na widocznym miejscu – głośne odczytanie zdań.
- Nauczyciel podaje problem:
Jak ptaki nam się za to odwdzięczą i podziękują?
- Próba odpowiedzi na postawione pytanie.
- Zajęcia końcowe
- Porządkowanie stanowisk.
- Podsumowanie dnia ( osiągnięcia i zachowanie uczniów – ocena ).
- Pożegnanie.
Opracowała mgr Aleksandra Krajczok nauczyciel nauczania zintegrowanego ZSP Rzuchów |